– W tym roku, na katowickich drogach pojawią się również pierwsze spośród zakupionych 22 autobusów hybrydowych – dodaje prezydent.
Do przetargu na dostawę 8 nowych autobusów stanęły dwie firmy – MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o oraz SOLARIS Bus & Coach Sp. z o.o. Złożone przez nie oferty opiewały na kwoty 15,4 mln zł i 15,7 mln zł. Obie oferty przeszły pozytywną weryfikację formalno-prawną, a PKM Katowice podpisze umowę z firmą MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o. Od momentu jej podpisania wykonawca będzie miał 10 miesięcy na dostawę pojazdów. Gwarancja na autobusy będzie wynosiła 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów. Autobusy będą miały moc co najmniej 200 kW i będą spełniać normę Euro 6. Dodatkowo po raz pierwszy w autobusach katowickiego przewoźnika pojawi się system nawigacji po trasach komunikacyjnych – który ułatwi pracę kierowcom – działa jak standardowa nawigacja, ale dodatkowo pokazuje trasę, po jakiej autobus ma się przemieszczać między przystankami.
Autobusy na trudne warunki i z kontrolą emisji zanieczyszczeń
Pojazdy, które pojawią się w PKM Katowice, tym razem będą zasilane gazem CNG, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki będą także miały możliwość spalania biometanu – czyli oczyszczonego biogazu, który został uzdatniony do jakości wysokometanowego gazu ziemnego.
– Zbiornik na gaz znajdzie się na dachu autobusu. Dodatkowo pojazd będzie miał zabezpieczenie przed uruchomieniem w momencie, kiedy jest podłączony do dystrybutora. Określone zostały także maksymalne poziomy emisji wybranych gazów – m.in. tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych, metanu, tlenku azotu, amoniaku, dwutlenku węgla. Pojazdy będą miały możliwość rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a instalacja będzie zabezpieczona przed zamarzaniem – mówi Mateusz Pol, kierownik Autoryzowanej Stacji Obsługi PKM Katowice.
Udogodnienia dla pasażerów
Do dyspozycji pasażerów będzie minimum 29 miejsc siedzących, w tym 6 dostępnych z poziomu podłogi, a minimum 4 wyróżnione inną barwą i przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Wejście do autobusu będzie bezstopniowe, tak aby wszyscy – zarówno osoby niepełnosprawne, jak i podróżujący z dziećmi we wózkach dziecięcych mogli bez problemu wejść do środka. Dodatkowo na wysokości środkowych drzwi będzie wydzielone miejsce na zamocowanie pasami wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji trzy ładowarki USB oraz bezprzewodowy Internet. Na monitorach zamontowanych we wnętrzu znajdą się komunikaty np. o kolejnym przystanku. Temperatura w autobusie będzie monitorowana za pomocą czujników, a na podstawie ich odczytów automatycznie będzie włączana klimatyzacja lub ogrzewanie. Ogrzewanie będzie się uruchamiało w temperaturze poniżej 18°C, a klimatyzacja w przypadku przekroczenia 22°C.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Autobusy będą wyposażone w 8 kamer. Trzy z nich swoim zasięgiem obejmą wnętrze, 1 będzie obserwować drogę przed pojazdem, 1 zostanie skierowana na stanowisko kierowcy. Będzie także kamera cofania i dwie kamery zamontowane na zewnętrznych bokach pojazdu.
W pojazdach znajdzie się także system kontroli trzeźwości kierowcy, który w przypadku wykrycia alkoholu w wydmuchiwanym powietrzu zablokuje możliwość uruchomienia pojazdu. Informacja o zaistniałym fakcie trafi automatycznie do dyspozytora.
Katowice inwestują w pojazdy, które mają nie tylko unowocześnić tabor PKM Katowice, ale także być przyjazne dla środowiska. Obecnie 127 pojazdów w PKM Katowice spełnia najwyższe standardy emisji zanieczyszczeń Euro 6, a 20 ma napęd elektryczny. Na os. Tysiąclecia dobiega końca budowa kolejnej stacja do ładowania, dzięki czemu będą one mogły być wysyłane na dalsze trasy. W tym roku na ulicach Katowic pojawią się także pierwsze autobusy hybrydowe, łączące zalety silników tradycyjnych z elektrycznymi. Koszt zakupu 22 pojazdów to 43 mln zł. Łącznie oznacza to, że 177 autobusów będzie miało nowoczesne i przyjazne środowisku zasilanie, dzięki czemu do atmosfery będzie trafiało coraz mniej zanieczyszczeń.
PKM Katowice Sp. o.o. planuje zakup autobusów zrealizować w ramach dofinansowania pochodzącego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa XI: REACT-EU, Działanie 11.4 Transport miejski.